ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΗΝ «Α» Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΤΙΚΕΤΟΠΟΙΩΝ
κ. ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΧΡΥΣΟΣ
Συνέντευξη στην Ελενα Τσακίρη
«Η ετικέτα… κολλάει με το προϊόν». Αυτό είναι το βασικό μήνυμα που μεταφέρει μέσα από τη συνέντευξή του στην «Agrobusiness» ο κ. Αυγερινός Χατζηχρυσός. Πρόκειται για τον πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Ετικετοποιών, ο οποίος μας αναλύει το ρόλο και τη σημασία της ετικέτας στο σημερινό εμπορικό γίγνεσθαι και μας «ξεναγεί» στα… άδυτα της ετικετοποιίας.
Ερ.: Κύριε Χατζηχρυσέ, τι ακριβώς σημαίνει η ετικέτα για ένα προϊόν;
Απ.: Θα αντιστρέψω την ερώτησή σας και θα ρωτήσω τι σημαίνει ένα προϊόν χωρίς ετικέτα. Πώς θα δοθεί ο κωδικός του προϊόντος για να τοποθετηθεί στο ράφι; Πώς θα αναγνωρίσει ο αγοραστής αυτό που θέλει να αγοράσει; Πώς θα αξιολογηθεί από τον τελικό καταναλωτή αν δεν ξέρει τι ακριβώς έχει αγοράσει; Η ετικέτα λοιπόν είναι η «ταυτότητα» του προϊόντος. «Κολλάει» με το προϊόν και τη συσκευασία του και τα ακολουθεί μέχρι τον… κάδο ανακύκλωσης.
Ερ.: Δηλαδή, αποτελεί και κάποια μορφή διαφήμισης;
Απ.: Ασφαλώς. Η ετικέτα συνεχίζει εκεί που σταματάει η κλασική διαφήμιση. Έχει πάνω της το έμβλημα του προϊόντος, τη φίρμα του, το σλόγκαν του, τα χρώματά του. Επί πλέον, αναφέρει λεπτομέρειες για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος και τον τρόπο χρήσης του. Το φέρνει δηλαδή πιο κοντά στον καταναλωτή.
Ερ.: Πού συναντάμε την ετικέτα;
Απ.: Παντού. Ο πολύς κόσμος νομίζει ότι υπάρχει μόνο στα ράφια του σούπερ μάρκετ δηλαδή τα τρόφιμα, τα ποτά, τα καθαριστικά, τα είδη ατομικής υγιεινής κ.λπ. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι τη συναντάμε παντού. Στα φάρμακα, στα καλλυντικά στο ανθοπωλείο, στο ζαχαροπλαστείο, στα είδη δώρων, στα βενζινάδικα. Στα logistics βρίσκουμε την «κρυμμένη» ετικέτα, δηλαδή την ετικέτα που ακολουθεί και διαχωρίζει τις μαζικές ποσότητες που φυλάσσονται στις αποθήκες. Και μην ξεχνάμε ότι και τα εισαγόμενα είδη που έρχονται από το εξωτερικό με την ετικέτα τους, έχουν και μια πρόσθετη μικρή με τη μετάφραση των βασικών μηνυμάτων.
Ερ.; Διαβάσαμε ένα άρθρο για την ετικετοποιία που έλεγε ότι η ετικέτα αποτελεί τον «πρεσβευτή» της ελληνικής παραγωγής. Τι σημαίνει αυτό;
Απ: Όταν φεύγει ένα προϊόν για μια χώρα του εξωτερικού πρέπει να είναι απολύτως έτοιμο να ανταγωνιστεί τα προϊόντα άλλων χωρών: άριστο ποιοτικά, πιστοποιημένο, να τηρεί τις διεθνείς προδιαγραφές και μια σειρά από προϋποθέσεις που δεν είναι του παρόντος να αναφέρουμε. Υπάρχει όμως και ένας ακόμα παράγοντας που αν τον αγνοήσουμε, έχουμε χάσει το παιχνίδι πριν ξεκινήσει. Η συσκευασία πρέπει να ακολουθεί, αν όχι να τους ξεπερνάει, τους κανόνες συσκευασίας των διεθνών παραγωγών - ανταγωνιστών. Φανταστείτε π.χ. να πάρει στα χέρια του ο υποψήφιος αγοραστής ένα προϊόν για να διαβάσει τις επεξηγήσεις και η ετικέτα να ξεβάφει ή να ξεκολλάει. Ούτε μπορεί να έχει κακότεχνη μακέτα ή υποτονικά χρώματα.
Ερ.: Όπως μας τα λέτε, απαιτεί μεγάλη εξειδίκευση η δουλειά σας;
Απ.: Η αυτοκόλλητη ετικέτα σε ρολό βγαίνει μόνο σε ειδικά μηχανήματα που απαιτούν όχι μόνο μεγάλες επενδύσεις, αλλά και ειδικές γνώσεις, απόλυτη εξειδίκευση. Στο ίδιο μηχάνημα και στον ίδιο χρόνο πρέπει να γίνει η εκτύπωση, το βερνίκωμα, η χρυσοτυπία, η μεταξοτυπία, η πλαστικοποίηση και πολλά άλλα. Το τελικό προϊόν μας πρέπει να προσαρμόζεται στα μηχανήματα επικόλλησης των πελατών και να εφαρμόζεται σωστά στους περιέκτες των προϊόντων.
Ερ.: Να υποθέσω ότι η κρίση σας έχει υποχρεώσει να προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα της αγοράς;
Απ.: Η φύση της ετικετοποιίας επιβάλει συνεχείς προσαρμογές. Απαιτεί συνεχή εκσυγχρονισμό, όχι μόνο με την έννοια ότι πρέπει να ανανεώνουμε τον μηχανολογικό εξοπλισμό μας. Είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε τους παραγωγούς και τις μεθόδους συσκευασίας. Τα υλικά, τα σχήματα, τα μεγέθη των συσκευασιών μεταβάλλονται συνέχεια, όπως μεταβάλλονται συνέχεια και οι ποσότητες των παραγγελιών, οι χρόνοι παράδοσης, και γενικά οι ανάγκες της αγοράς. Όποιος περίμενε την κρίση για να προσαρμοστεί, έχει χάσει σημαντικό χρόνο. Η κρίση έγινε αφορμή για να βγουν στην επιφάνεια που σε άλλες συνθήκες δεν θα εμφανίζονταν.
Ερ.: Πώς βλέπετε το μέλλον του κλάδου;
Απ.: Το μέλλον του κλάδου δεν μπορεί να αποκοπεί από το μέλλον της οικονομίας της χώρας. Η αγορά ασφυκτιά, όχι μόνο από την ύφεση. Αναζητεί διεξόδους. Έχει απόλυτη ανάγκη να απελευθερωθεί. Υπάρχουν άνθρωποι και επιχειρήσεις που είναι δέσμιοι αναχρονιστικών λογικών και δεν μπορούν να αναπτυχθούν. Αυτά δεν γίνονται με ευχολόγια και αντιαναπτυξιακή λογική. Γίνονται με απελευθέρωση της σκέψης. Ως σύνδεσμος, αυτό προσπαθούμε να πετύχουμε.
Ερ.: Μας είπατε πράγματα που δεν ακούμε συχνά. Σας ευχαριστούμε.
Απ.: Κι εμείς σας ευχαριστούμε. Δώσατε την ευκαιρία στους επαγγελματίες της ετικέτας να γνωστοποιήσουν τις θέσεις τους.