Ο πρόεδρος του ΕΛΣΕΤ κ. Θ. Καλκαβούρας και το μέλος του Δ.Σ. κ. Άγγ. Μπαλαμάτσιας μιλούν στην «Τ» για την κρίση, τις επιπτώσεις της και την «επόμενη μέρα»
Η επιστροφή στην κανονικότητα είναι απλή και εύκολη στα λόγια, αλλά η πράξη λέει άλλα. Ούτε σε μια μέρα γίνεται, ούτε η «κανονικότητα» θα είναι αυτή ακριβώς που ήταν πριν την εμφάνιση της πανδημίας. Είναι πια κοινό μυστικό ότι η «επόμενη μέρα» θα ξημερώσει με αλλαγές που δεν ξέρουμε ούτε πόσες, ούτε ποιες, ούτε πόσο μεγάλες θα είναι.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ετικετοποιών κ. Θόδωρος Καλκαβούρας και το μέλος του Δ.Σ. κ. Άγγελος Μπαλαμάτσιας εξηγούν στην «Τυπογραφία» ότι ο κλάδος της ετικετοποιίας δεν γινόταν να διακόψει την παραγωγή, αφού έπρεπε να τροφοδοτεί αδιάκοπα τις εταιρίες παραγωγής τροφίμων, φαρμάκων και ειδών καθαριότητας και μιλούν για το πώς και πόσο επηρέασε τον κλάδο η περιπέτεια του κορωνοϊού, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στον προγραμματισμό της δουλειάς, για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην ομαλή διακίνηση των πρώτων υλών, για τις επερχόμενες αλλαγές στο βιομηχανικό τοπίο, για τη συμμετοχή του ΕΛΣΕΤ στη μάχη κατά της πανδημίας, για το μέλλον των κλαδικών εκθέσεων, αλλά και για το μήνυμα αισιοδοξίας που στέλνουν, αφού μετά τη μπόρα συνήθως ακολουθεί η ηρεμία.
Ερ.: Ποια είναι η πρώτη εικόνα που έχετε ως Σύνδεσμος από τα μέλη σας; Δηλαδή, τι μέτρα έχουν πάρει, πώς κινούνται οι δουλειές, πώς προσεγγίζουν τους πελάτες κλπ.
Απ.: Θεωρήσαμε αυτονόητο να πάρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα και ασφαλέστερα μέτρα. Όπου ήταν εφικτό, αυξήσαμε και αραιώσαμε τις βάρδιες, απολυμαίναμε τους χώρους εργασίας, κρατήσαμε εκτός εταιριών τους εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, εφαρμόσαμε στο μέτρο του δυνατού την τηλεργασία και, γενικά, ακολουθήσαμε όσα υπέδειξαν οι ειδικοί. Όσο για τους πελάτες, υποχρεωτικά και εδώ ο η επικοινωνία μέσω υπολογιστή υποκατέστησε στο σύνολό τους τις προσωπικές επαφές.
Ερ.: Για ποια κατηγορία προϊόντων σημειώθηκε η μεγαλύτερη κίνηση; Προφανώς κάποια είχαν μεγαλύτερη ζήτηση. Υπάρχουν άλλα στα οποία παρατηρήσατε ύφεση;
Απ.: Εν αντιθέσει με τον προγραμματισμό της παραγωγής που ίσχυε μέχρι την εμφάνιση του κορωνοϊού, η ανατροπή των δεδομένων στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών επέφερε, όπως ήταν λογικό, τεράστια αναστάτωση με μεγάλες διακυμάνσεις στον προγραμματισμό της κάθε εταιρίας. Οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες και χαρακτηρίστηκαν από μαζικότητα, καθώς πολύ γρήγορα μειώθηκαν τα σημεία λιανικής πώλησης και τα καταστήματα μαζικής εστίασης, διογκώνοντας δυσανάλογα σε κάποιες περιπτώσεις τις πωλήσεις των συσκευασμένων προϊόντων και των προϊόντων ατομικής φροντίδας και υγιεινής. Ως εκ τούτου, ο κλάδος παρέμεινε ζωηρός, αλλά με πολύ διαφορετικά κριτήρια παραγωγής.
Ερ.: Αντιμετωπίσατε πρόβλημα με τις πρώτες ύλες; Με τη δυσκολία στις μετακινήσεις και τις μεταφορές φτάσατε κάποια στιγμή στα όρια; Αν ναι, τι κάνατε;
Απ.: Δεδομένων των συνθηκών, θα τολμούσαμε να πούμε πως οι ξένοι οίκοι που αποτελούν τους βασικούς προμηθευτές της ετικετοποιίας για όλη την Ευρώπη, κατά συνέπεια και για την Ελλάδα, στάθηκαν αντάξιοι των προσδοκιών μας. Οι χρόνοι παράδοσης των παραγγελιών επηρεάστηκαν βέβαια αρνητικά, δεδομένου πως ο όγκος των παραγγελιών ήταν διογκωμένος και λαμβάνοντας υπ’ όψιν πως κράτη όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία, λειτουργούσαν εξ αρχής με προσωπικό ασφαλείας και υπό καθεστώς καραντίνας. Συμπερασματικά, η μεγαλύτερη δυσκολία παρουσιάστηκε στην διαχείριση των αποθεμάτων των εταιρειών του κλάδου, καθώς κληθήκαμε να διεκπεραιώσουμε έναν όγκο εκτυπωτικών εργασιών που δεν βασιζόταν σε καμία πρόβλεψη και από την άλλη έπρεπε να προβούμε άμεσα στην λήψη αποφάσεων για την εκάστοτε προμήθεια από το εξωτερικό με τεράστιο «αγκάθι» την αβεβαιότητα του αύριο.
Ερ.: Από τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση αλλά και οι κυβερνήσεις άλλων κρατών (Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία κ.λπ.) βοήθησαν την βιομηχανία της συσκευασίας και εκτυπώσεων; Τι παραπάνω θα προτείνατε εσείς;
Απ.: Όσον αφορά την επιχειρηματικότητα, γενικά οι ξεκάθαρες οδηγίες αφ’ ενός για τα μέτρα πρόληψης στους χώρους εργασίας και αφ’ ετέρου για τα εφαρμοζόμενα οικονομικά μέτρα (επιδότηση τόκων δανείων, μετάθεση πληρωμών δημόσιου και χαμηλότοκα δάνεια για επανεκκίνηση) δίνουν την ελπίδα ότι θα είμαστε όλοι παρόντες και υγιείς σωματικά και οικονομικά την επομένη μέρα.
Ερ.: Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την επόμενη ημέρα; Θεωρείτε ότι το τοπίο της βιομηχανίας θα αλλάξει σημαντικά; Οι αλλαγές που έγιναν, πιστεύετε ότι ήρθαν για να μείνουν;
Απ.: Κάθε δοκιμασία, όσο κακό και να κάνει, αφήνει και καλά. Υποχρεωτικά όλοι είδαμε πολλά πράγματα από διαφορετική γωνία. Προσαρμόσαμε την καθημερινότητά μας σε νέα δεδομένα, που, όχι μόνο δεν τα ξέραμε, αλλά ούτε καν τα είχαμε φανταστεί. Τώρα πρέπει να κάνουμε την αποτίμηση, να επαναφέρουμε αυτά που ίσχυαν πριν και μας εξυπηρετούσαν και να καθιερώσουμε αυτά που τελικά μας βοηθάνε στη δουλειά μας. Τίποτα δεν πρέπει να γίνει αν δεν το «ζυγίσουμε».
Επίσης, πρέπει να τονίσουμε πως την συγκεκριμένη χρονική στιγμή αποτελεί επιτακτική ανάγκη η συσπείρωση του κλάδου, προκειμένου να γίνουν γνωστά τα όσα προσέφερε μέσα σε όλες αυτές τις αντιξοότητες και τα όσα προσφέρει καθημερινά, ώστε να καταφέρουμε να διεκδικήσουμε τα μέγιστα για την εξασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας των εταιρειών μας πριν χαρακτηριστούμε, απλά, ως πληγείσες εταιρείες αλλά χωρίς καταστροφικές χρηματοοικονομικές ζημίες, πράγμα που πιθανόν να μας αφήσει εκτός από το όποιο μελλοντικό μέτρο πραγματικής στήριξης. Όσο για το αν και ποιες αλλαγές ήρθαν για να μείνουν, είναι λίγο νωρίς να το αποτιμήσουμε με ακρίβεια. Θα χρειαστεί το χρόνο του.
Ερ.: Οι εργασιακές σχέσεις στο χώρο σας επηρεάστηκαν; Αν ναι, πώς θα αντιμετωπίσει ο ΕΛΣΕΤ τα ζητήματα που προέκυψαν αλλά και θα προκύψουν κατά τους επόμενους μήνες; Τι θα προτείνετε στα μέλη σας για την ομαλή διαχείριση του ζητήματος;
Απ.: Οι σχέσεις επηρεάστηκαν, όπως επηρεαστήκαν στον κοινωνικό ιστό. Το ίδιο συνέβη και στους χώρους εργασίας. Αυτό που προτείνουμε, είναι να συνεχίσουμε να ακούμε τους ειδικούς, να εφαρμόζουμε πλήρως τα προτεινόμενα μέτρα και να παρακολουθούμε τις εξελίξεις σε καθημερινή βάση.
Ερ.: Η παγκόσμια βιομηχανία εκτυπώσεων έδειξε μια εντυπωσιακή διάθεση συνεργασίας, συμμαχίας θα λέγαμε, εναντίον του κοινού εχθρού, του κορωνοϊού, με προσφορά εξοπλισμού, τεχνογνωσίας, ακόμα και έρευνας. Εταιρείες - κολοσσοί συνεργάστηκαν με τις κυβερνήσεις και βοήθησαν το σύστημα υγείας. Έγινε κάτι ανάλογο και στην Ελλάδα;
Απ.: Ο ΕΛΣΕΤ κινητοποίησε τα μέλη του και συγκέντρωσε χρήματα για την αγορά ενός θαλάμου βιολογικής ασφάλειας που προσφέρθηκε ως δωρεά στο Βαρδάκειο και Πρώιο νοσοκομείο Σύρου. Εδώ θέλουμε να τονίσουμε ότι υπήρξε και προμηθευτής που δεν είναι μέλος και συμμετείχε στην εκστρατεία μας.
Ερ.: Η βιομηχανία των εκτυπώσεων σε παγκόσμιο αλλά και σε εθνικό επίπεδο έχει πληγεί αρκετά (και) λόγω της πανδημίας. Η συσκευασία και η ετικετοποιία ωστόσο φαίνεται να αντέχουν όπως και μεγάλο τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδα τους, λόγω της αύξησης της ζήτησης στο συσκευασμένο φαγητό, το e-commerce και τα φάρμακα. Συμφωνείτε με αυτή την πρώτη εικόνα που προκύπτει από τις αρχικές έρευνες σε ευρωπαϊκά κράτη;
Απ.: Καμία κρίση, οποιασδήποτε μορφής, δεν έχει στεγανά. Άρα επηρεάζεται και η συσκευασία και η ετικετοποιία, η οποία είναι τομέας της συσκευασίας. Ο κλάδος δεν ανέστειλε τη λειτουργία του επειδή δεν θα μπορούσαν να κυκλοφορούν τα είδη πρώτης ανάγκης (διατροφή, φαρμακευτικά, απολυμαντικά κ.λπ.) χωρίς να είναι συσκευασμένα ή χωρίς να φέρουν την ετικέτα που τους δίνει «ταυτότητα». Και εδώ όμως πρέπει να δούμε τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην αγορά για να έχουμε την τελική εικόνα.
Ερ.: Ένας ακόμα κλάδος με μεγάλες απώλειες ήταν αυτός των εμπορικών εκθέσεων, με πρώτα «θύματα» τη Drupa, τη Fespa, την Interpack. Φαίνεται όμως ότι δημιουργήθηκαν και VR εκθέσεις (εικονικής πραγματικότητας) αντικαθιστώντας σε κάποιο βαθμό τις κανονικές. Ποια η άποψή σας πάνω σε αυτό;
Απ.: Η λογική λέει ότι, τουλάχιστον προς το παρόν, η άμεση, προσωπική επαφή δεν μπορεί να υποκατασταθεί από την εικονική πραγματικότητα. Στις εκθέσεις δεν πας μόνο για δεις. Πας πιο πολύ για να ακούσεις. Να καταλάβεις αυτό που έρχεται, τις νέες τάσεις της αγοράς, τα επόμενα βήματα των επιχειρήσεων. Αυτό αγγίζει το ίδιο και τον εκθέτη και τον επισκέπτη. Το πιθανότερο είναι λοιπόν ότι για αρκετό καιρό ακόμα η εικόνα από τον υπολογιστή δεν θα αντικαταστήσει τα περίπτερα, τα εκθέματα και τους διαδρόμους μιας «ζωντανής» παρουσίασης.
Ερ.: Η έκθεση SYSKEVASIA 2020 δεν έχει ανακοινώσει ακόμα κάτι όσον αφορά την διοργάνωσή της τον Οκτώβρη. Τι πιστεύετε εσείς ότι θα πρέπει να γίνει και τι μέτρα να ληφθούν; Θεωρείτε ότι οι εκθέτες και επισκέπτες έχουν επηρεαστεί σοβαρά ως προς τη συμμετοχή τους;
Απ.: Σχετικά με τα μέτρα, εμείς δεν προτείνουμε. Εμείς ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών. Επίσης, δεν μπορεί κανείς να ξέρει αν και πόσο θα επηρεαστούν επιχειρηματίες και επισκέπτες και μάλιστα για μια εκδήλωση που θέλει πέντε μήνες ακόμα για να γίνει. Εκείνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς, είναι να ευχηθούμε μέχρι τότε όλη αυτή η ιστορία να έχει τελειώσει και να αποτελεί μια κακή ανάμνηση και τίποτα άλλο.
Ερ.: Τι μήνυμα περνάει ο ΕΛΣΕΤ στα μέλη για την κρίση και τις κινήσεις που κάνει για την υποστήριξή τους;
Απ.: Μήνυμα αισιοδοξίας. Αφού αντέξαμε μέχρι τώρα, μάλλον το μέλλον διαγράφεται καλύτερο. Όσο για τις επόμενες κινήσεις του ΕΛΣΕΤ, και εδώ ισχύει ότι για να κάνουμε ένα ουσιαστικό πλάνο, πρέπει πρώτα να εκτιμήσουμε τη νέα πραγματικότητα που θα διαμορφωθεί μετά την περιπέτεια.
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Τυπογραφία»